Clockwork Motion og animasjon
Vi har solid kompetanse på motion design og leverer tjenester innenfor animasjon, motion design og identitesbyggende visueller. Vi er oppdatert på de nyeste trendene og er opptatt av å engasjere og fange oppmerksomheten til forskjellige målgrupper.
Gjennom årene har våre 5 motion designere arbeidet med mange prosjekter, inkludert reklamefilmer for store annonsører i Norden. Vi har også levert motion design for Matprat, Norges institusjon for menneskerettigheter og dokumentaren om Martine.

Uansett om det er for TV, digitale flater, SoMe eller kino, er vi i stand til å dekke alle plattformer og tilpasse oss til ulike formater. Våre motion designere er erfarne og dyktige, og skaper engasjerende animasjon som forsterker historiefortellingen og den visuelle appell i hvert prosjekt. Vi jobber tett med våre lyddesignere for å få best mulig resultat.
Vi er stolte av å bidra til å skape visuelt imponerende og effektiv kommunikasjon gjennom vår ekspertise innen motion design.
Her kan du se litt om vårt arbeid ↓
POWER - F1 Spons
For: Power Norge
Oppgave: Animasjon, 3D-modellering, teksturering, lyddesign, versjoneringer, master.
Levering: 3 sponsorater til Viaplay, 1 stk. 10 sek. og 2 stk. 5 sek.
Format: 1920x1080p, stereo.


Power Norge sponser F1-løpene på Viaplay for 2023-sesongen med et eget
og skreddersydd sponsorat, med Pow som hovedperson.
Pow skulle selvfølgelig ha sin egen racerbil, men for at karakteren skulle synes
bedre valgte vi å gå for et noe enklere bildesign enn det som faktisk brukes i F1.
Med dette designet fikk vi også større og renere overflatere, og klarer linjer i grafikk
Pow har jo en litt annen hodeform enn oss mennesker, så da måtte han selvfølgelig
få sin egen hjelm. Denne ble designet for å matche bilen, og igjen ha Power
som tydelig avsender.
Funfacts!
Power ønsket at man skulle knytte sponsoratene til landene der løpene går, og det løste
vi med å vise refleksjonen av landsflaggene i visiret før bilen suser avgårde.
Det ble også laget et nøytralt rutete racingflagg som blant annet Power DK ønsket å bruke.
I tillegg til TV2 versjonen er den laget en en times versjon til BBC. Dette var en helt egen klipp med egen musikk. Alt i alt ble det levert syv forskjellige episoder i tillegg til promoer.
Takk for samarbeidet til teamet hos Need to Know, Tv2 og BBC!
Martine - Siste Kapittel
For: BBC, TV2
Levering: 4 Episoder til TV2, 1 Episode til BBC og BBC Arabic (???)
Martine - Siste Kapittel er en fire deler dokumentarserie produsert av Need To Know for BBC og TV 2 med post produksjon hos Clockwork. Gjennom vårt arbeid med grafikk og animasjon har vi bidratt til å drive og styrke historiefortellingen på en engasjerende måte. I fire måneder har vi vært dypt involvert i prosjektet, og vi har måttet være ekstremt fleksible ettersom det underliggende materialet og historien stadig var i utvikling.
En av våre viktigste oppgaver var å gjenskape kommunikasjonsmateriale fra Snapchat og WhatsApp på en stilfull og visuelt imponerende måte. Vi ønsket å trekke seerne dypere inn i handlingen, og gjennom nøye utformede grafiske elementer klarte vi å skape en autentisk følelse og et sterkt visuelt engasjement. Videre gjenskapte vi også gamle Facebook-meldinger og innlegg i den spesifikke stilen som var typisk for den tiden da drapet fant sted. Dette bidro til å skape en autentisk atmosfære som tok seerne tilbake til den aktuelle perioden.
Bilde/video?
Vi hadde en unik mulighet til å utforske det intense forholdet mellom reporteren Nawal og den mistenkte, Farouk, gjennom deres hyppige kontakt via chat-tjenester. Det var tydelig at Farouk opplevde dette vennskapet som genuint, da han kontinuerlig sendte meldinger, bilder, filmer, og voice-meldinger til Nawal. Vi ønsket å formidle denne dynamikken på en engasjerende måte, og derfor skapte vi en kort sekvens som visuelt fremstiller den enorme mengden og intensiteten av Farouks digitale uttrykk.
Bilde/video?
I noen av episodene var vi også ansvarlige for å lage kartgrafikk for å illustrere reiseruter til den mistenkte og for å vise hvor vi befant oss i verden. Dette var en viktig del av historiefortellingen, og vi klarte å skape visuelle referansepunkter som gjorde det enklere for seerne å forstå og sette hendelsene i en geografisk sammenheng.
Bilde/video?
I tillegg utførte vi en viktig oppgave med å transkribere telefonsamtaler visuelt. Dette gjorde det lettere for seerne å følge med på hendelsesforløpet og innholdet i serien. Ved å presentere samtalene på en tydelig og visuell måte sikret vi at seerne fikk en dypere forståelse av historien og kunne være tett involvert i utviklingen av hendelsene.
MATSTART - Enkelt forklart
For: Matprat
Levering: 2 filmer mellom 2-2:45 min og inndragere
Barn har ofte et distansert forhold til matproduksjon, men er samtidig engasjert i miljø og klima og opptatt av hva de kan gjøre for å bidra. MatPrat ønsket å forklare kompliserte budskap knyttet til matsvinn og Norges ressursgrunnlag for å produsere mat. Dette er i utgangspunktet ganske tunge temaer og MatPrat ønsket hjelp til å gjøre budskap lekent og engasjerende. De tok derfor idéen til Clockwork for å videreutvikle et spennende filmkonsept med filmkreatører. Sammen skapte vi konseptet «Enkelt forklart med Johannes». Enkelt forklart, men gøyalt fortalt av en aktør barna kjente til fra før, Johannes Slettedal fra NRK Super.
Filmene skulle nå foreldre med barn på YouTube, 13-16 åringer på sosiale medier, samt
Matopedia, en digital løsning som 650 grunnskoler bruker i faget Mat og Helse.


Prosjektet ble bygget på lek og kreativitet, der respekt for tematikken i kombinasjon med å holde på oppmerksomheten til målgruppen har vært en spennende oppgave.
Filmene er fulle av små detaljer som gjør at du legger merke til noe nytt hver gang du ser de. Filmene har fått kjemperespons!

Matprat - Logo
Vi har hatt gleden av å animere Matprats nye logo som en del av vårt samarbeid med dem. Det nye logosymbolet har fått en spennende vri med en sekskant formet av et spekter av grønne trekanter. Denne organiske formen er hentet fra naturen og er passende til Matprats oppdrag med å representere den norske bonden. Fargene i logoen er valgt for å være naturlige og autentiske, og spekteret er delt på en måte som gir assosiasjoner til både en solfylt himmel og et frodig jorde. I vår animasjon har vi brakt logoen til liv ved å gi den bevegelse og skape en visuell historie der elementene i logoen fremstår som en soloppgang over et jorde. Denne animasjonen fanger essensen av natur, næring og kretsløp, og vår hensikt har vært å formidle inspirasjon, matglede, samt viktigheten av landbruk og bærekraft gjennom symbolet.
Video av matprat hovedlogo?
I tillegg til å animere Matprat-logoen har vi hatt gleden av å skape en spesiell animasjon for Matstart-logoen, som er Matprats portal rettet mot barn og unge.
Denne animasjonen er designet med et lekent utrykk og er en feiring av barnas nysgjerrighet og lekelyst.Vi håper at den vil skape begeistring og glede hos de unge brukerne av Matprats portal.
Video av Matstart logo?